بازتاب نمایشی آسیب پذیری زنان در جنگ، مطالعه موردی نمایشنامه پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی نوشته ماتیی ویسنیک و نمایشنامه ننه دلاور و فرزندان او نوشته برتولت برشت
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
- نویسنده پانته آ میرفصیحی
- استاد راهنما فرزان سجودی
- سال انتشار 1393
چکیده
این پژوهش و دستیابی به اهداف آن راهی برای شناخت دقیق تر نسبت تاتر منتقد اجتماعی با مسئله زنان و جنگ ارائه می دهد و به این نتیجه می رسد که در واقع مسئله اصلی هنگام ورود به دنیای هنر به ویژه حوزه ی ادبیات و تاتر، فاعلیت است . نه به معنای باز پس کشیدن به سمت ذهن باوری، بلکه به معنای باور اینکه هر تلاش فمنیستی در زمینه ی نقد ادبی پرسش ها یی در باب واقعیت های اجتماعی و تاریخی مطرح می کند. این پرسش ها هم درباره ی نحوه ی عمل بیرونی این واقعیت ها است و هم درباره ی نحوه ی تاثیر آن ها در ژرف کاوی و ساختار مندی درون و هویت هایی است که در آن ها زندگی می کنیم و به ما امکان می دهد که فاعل تغییرات اجتماعی باشیم. این پژوهش در چارچوب نظری نظریه انتقادی و به طور مشخص نظریه فمنیستی نوشته شده است.
منابع مشابه
تمایز گفتگو در نمایشنامه آقای هالو نوشته علی نصیریان و فیلمنامه آقای هالو نوشته داریوش مهرجویی
متن کامل
بررسی روانشناختی شخصیتهای نمایشنامه" زن خوب سچوان" اثر برتولت برشت
چکیده برتولت برشت در زمانی زندگی میکرد که در جامعه بر سر قدرت کمونیستی جنگ بود. وی بر این تلاش بود که با آثار خود از جمله " آدم خوب سچوان " اوضاع حاکم بر جامعه را مورد انتقاد قرار دهد. در این کار تحقیقاتی تلاش بر این بوده است که با تحلیل روانشناختی شخصیت های داستان، بتوانیم علت مشکلات آنها در جامعه را یافته و مورد بررسی قراردهیم. جامعه ای که به شدت مورد انتقاد برشت قرار گرفت. اگر چه در ای...
تغییرجایگاه خدایان و بنده در نمایشنامه هاب برشت و تاثیر آن بر ساختار اِپیک(با نگاهی به نمایشنامه های آدم آدم است،زن نیک ایالت سیچوان و ننه دلاور فرزندان او)
انسان از دیرباز تا کنون براین باور بوده است که تقدیرش در دست نیرویی است برتراز اراده ی خود، نیرویی که خدایان نام دارد. جَدل یا دیالکتیک تاریخی، جَدل خدایگان و بنده است. مسئله بندگی از زمان ارسطو مطرح بوده است، او بندگی را برای زندگی اجتماعی ضروری می دانست. این تفکر بعدها در الهیات مسیحی نیز گنجانده شد، که بندگی نتیج? گناه نخستینِ بشر است. هگل بر این اعتقاد است که انسان در حالت ظهور خود، انسان محض ...
مبانی تئاتر روایی برشت با استناد به نمایشنامة ننه دلاور و فرزندانش
تئاتر روایی برتولت برشت که نقطة مقابل تئاتر ارسطویی است، تحول عظیمی را در ادبیات نمایشی آلمان به وجود آورد. مهمترین وجه تمایز بین تئاتر ارسطویی و غیر ارسطویی، نوع نگرش و تأثیری است که این دو نوع تئاتر روی تماشاگران میگذارند. از دیدگاه برشت، محور موضوعی تئاتر ارسطویی، قضا و قدرگرایی و دغدغههای فردی است. او با طرح تئاتر روایی بر این نوع طرز تفکر که قرنها بر ادبیات نمایشی جهان به خصوص اروپا...
متن کاملتوفیق الحکیم و سیر نمایشنامه نویسی او
در این مقال نخست به شرح حال زندگی توفیق الحکیم پرداخته، سپس انگیزهء علاقه ی او نسبت به نمایش و نمایش نامه نویسی را از نظرگذرانده و در این رهگذر به انواع نمایش هم دورهء او در مصر اشارت می کنیم و آنگاه تحولات و ابتکارات فکری او را در نمایش نامهء عربی به ویژه نمایش نامهء مصری مورد پژوهش قرار می دهیم و در ادامه ی گفتار، سیر نمایش نامه نویسی وی را به مراحلی چند دسته بندی نموده و آثار او را بر می شمریم.
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023